– erfarenheter från att finansiera sin investering med hjälp av sina kunder och lokalsamhälle

Av Maja Söderberg

Våren 2017 genomförde vi i Nybrukarnaen crowdfundingkampanj för att finansiera inköp av ett nytt och större tunnelväxthus.

Kampanjen gick mycket bra och vi fick in hela 37 000 kr! Det räckte till en växthustunnel på 160 kvm samt bevattningsutrustning till denna.

Fördelar vi upptäckte med crowdfunding

  • Det var ett sätta att bygga och fördjupa relationer, både med lokalsamhället och med våra befintliga andelsägare.
  • Crowdfundingkampanjen gav oss också nya andelsägare.
  • Eftersom vi betalade tillbaka i form av grönsaker, blev växthuset avbetalt redan första säsongen.

Så här la vi upp vår crowdfundingkampanj

Man kunde bidra i ett par olika steg:

500 kr

  • Icke-andelsägare fick 1 grönsakskasse med extra mycket växthusgrödor (främst tomat, gurka, paprika).
  • Andelsägare fick extra mycket växthusgrödor under hela säsongen.
  • Båda fick dessutom inbjudan till vår “tomatfest” samt ett tack på vår webbsida.

1 000 kr

  • Icke-andelsägare fick 2 grönsakskassar med extra mycket växthusgrödor.
  • Andelsägare fick extra mycket växthusgrödor under hela säsongen.
  • Båda fick dessutom inbjudan till vår “tomatfest” samt ett tack på vår webbsida.

2000 kr eller mer

Inom denna kategorin gjorde vi överenskommelser med några företag som exempelvis fick leveranser av tomat och gurka till sina anställda, sponsorskylt på växthuset etc. utifrån deras önskemål.

Minisponsor

För summor under 500 kr fick man enbart ett tack på webbsidan.

Betalning

Man kunde betala via swish, bankgiro eller be om faktura.

Marknadsföringen av crowdfundingkampanjen

  • Vi använde oss inte av någon befintlig sajt eller plattform som samlar crowdfundingkampanjer, utan gjorde en sida på nybrukarna.se där vi presenterade kampanjen.
  • Vi skickade mejl till våra befintliga andelsägare.
  • I övrigt gjorde vi några olika inlägg på Facebook där vi spred kampanjen och hänvisade till vår crowdfundingsida på nybrukarna.se
  • Dessa inlägg delade vi nybrukare på våra privata Facebooksidor samt i några lokala Facebookgrupper i vårt lokalsamhälle.

Några tankar kring crowdfunding

Vi valde att göra hela kampanjen på vår egen webbsida. Men bra att veta är att det även finns färdiga plattformar för crowdfundingkampanjer som man kan använda sig av. Jag har själv inte testat dessa, men finns säkerligen både för- och nackdelar med att använda en sådan jämfört med att göra allt själv.

Vi fick väldigt bra erfarenhet från crowdfunding och föredrar absolut crowdfunding framför att t.ex. ta ett lån för att finansiera en investering. Det känns också som en modell som passar väldigt bra ihop med värderingarna bakom andelsjordbruk. Vi kommer säkerligen att använda metoden igen, men vi har resonerat att det nog smart att vänta några år innan vi drar igång en ny, så att andelsägarna och lokalbefolkningen inte tröttnar på oss.