Av Maja Söderberg
Tiden för att rekrytera andelsägare tenderar att minska från år till år. Vid uppstart får du sannolikt lägga mest tid, för att sedan lägga mindre och mindre för varje år som går.
Visionen är väl att inte behöver lägga någon extra tid alls för detta efter några år, utan att ha en intresselista/kölista att ta in andelsägare ifrån när någon slutar. Men oavsett hur duktig du som producent är, kommer det ändå vara en viss rörlighet bland andelsägarna. Så räkna med att behöva ta in ett antal nya inför varje säsong.
Viktigt att hitta ”rätt” andelsägare
Utforma din marknadsföring så att du lockar de kunder du vill ha. Gissningsvis kommer du t.ex. inte vilja konkurrera med billigast pris – gör då inte en marknadsföring som fokuserar just på priset – utan fokusera istället på sådant som du är ”bäst” på såsom mervärdena man får genom att bli andelsägare. ”Fel” andelsägare, dvs. någon som inte har förstått konceptet kan dränera dig på energi och var därför noga med att alla andelsägare förstår vad de går med i.
Föreläsningar/events vid utlämningsplatser
Det brukar vara enklare att nå ut med marknadsföring lokalt och att bjuda på en trevlig kväll, t.ex. en bildvisning/föreläsning/provsmakning på orterna där du planerar lämna ut dina varor är därför en bra idé. De blivande andelsägarna får dessutom träffa dig direkt. Att lägga lite tid på sådana här events kan vara väl investerad tid, inte minst vid uppstart, eller när man vill rekrytera andelsägare till en viss plats.
Dessutom är ett event lätt att sprida i sociala medier, och en bra anledning att sätta upp affischer/dela ut flyers eller t.om få en artikel i lokalpressen.
Flyers där du tror dina potentiella andelsägare finns
Att lägga flyers i brevlådor kan ha viss effekt, framför allt i mindre byar och i kombination med annan marknadsföring. Men betydligt bättre effekt av flyers är att lägga dem där personer med intresse för hållbarhet/jordbruk/mat rör sig, t.ex. på strategiska kaféer, restauranger, i samband med föreläsningar/events om närliggande ämnen etc.
Webbsida
En välbyggd webbsida gör t.ex. att personer som söker på google kan hitta dig. Men den kanske främsta syftet med en webbsida är att de som hört talas om ditt andelsjordbruk på något annat sätt, har en plats där de kan fördjupa sig och läsa mer. Och såklart boka andel.
Sociala medier
Fundera på i vilka sociala media dina potentiella andelsägare finns. Troligtvis är det smart att finnas på flera plattformar. Skilj på budskapet i sociala medier som enbart kan ses av dina befintliga andelsägare (i t.ex. en sluten Facebookgrupp) och det som är öppet för alla och därmed mer fungerar för att locka nya andelsägare.
Använd sociala media för att bjuda in till events (där själva inbjudningen/marknadsföringen av eventet samtidigt är en marknadsföring av dina andelar). Testa vid behov att sponsra vissa inlägg, t.ex. ”nu släpper vi årets andelar”. Ett tips då är att tydligt välja vilken/vilka orter som är viktiga att sprida inlägget i.
Reportage i etablerad media
En artikel i lokalpressen eller ett inslag i lokalradio får en oerhört genomslag. Så tveka inte att tipsa lokalmedia om att du startar, om intressanta förändringar/investeringar du gör, om ett event eller annat av nyhetsvärde. Ofta räcker det med att skicka ett mejl eller slå en signal till rätt person på redaktionen.
Personliga kontakter
Underskatta inte dina vänner och bekanta. Ofta är det de första som signar upp sig som andelsägare. Tveka inte inför att rekrytera dem. Be också dina vänner på sociala medier att hjälpa dig med marknadsföringen genom att t.ex. dela inlägg eller bjuda in till events.
REKO-ring/torgförsäljning
Använd försäljningen i REKO-ring, på torg eller marknader som marknadsföring av dina andelar. Skicka med kunderna en broschyr, ta tillfället i akt och berätta för dem och skriv om ditt upplägg i REKO-annonsen. Och var inte med där varje gång, utan skapa en längtan efter dina produkter.